Gluteeniton ruokavalio

Ruokavaliot muistuttavat muoti-ilmiöitä. Uusia tehokkaampia painonhallintamenetelmiä ja hyvinvointia laajemmalla spektrillä kohentavia ruokavalioita kehitetään siinä missä muotitrendejä ja urheiluvälineitä. Osa kehon hyvinvointia parantavista ruokavalioista jää pienten piirien salaisuudeksi ja osasta tulee ilmiöitä ja valtavirtaa. Gluteeniton ruokavalio on osoittautunut tehokkaaksi suoliston ja vatsan hyvinvoinnille monilla vatsavaivoista kärsivillä.

Suomessa vähähiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus sai ilmiönä niin laajat mittasuhteet, että se uhkasi jo elintarvike- ja leipomoteollisuutta. Vastareaktio oli sen mukainen: elintarvike- ja lääketeollisuus sekä ravitsemussuosituksista vastaavat viranomaiset nousivat kiivaaseen vastarintaan, eikä ylilyönneiltäkään vältytty.

Nyt kymmenisen vuotta karppausbuumin huippuvuosien jälkeen tiedetään, että Matti Uusituvan, Mikael Fogelholmin ja Ursula Schwabin maalailemat pirut eivät sitten toteutunetkaan lisääntyneen voin kulutuksen seurauksena. Sydäntautikuolleisuus ei moninkertaistunut ja useimmat karppaajat ovat yhä elossa ja voivat hyvin tai paremmin kuin ennen ruokavaliomuutostaan. Debatti ruokavalioiden terveysvaikutusten ympärillä jatkuu edelleen kiivaana sekä tutkijoiden että maallikoiden foorumeilla.

Gluteeniton ruokavalio
Yhdysvalloissa gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut terveellisen elämäntavan ja painonhallinnan valtavirtaa ja gluteenittomien tuotteiden myynnin uskotaan nousevan 15 miljardiin dollariin vuonna 2016. Ilmiötä selittävät toisaalta vähähiilihydraattisen ja runsaasti rasvaa sisältävän ruokavalion tehokkuus painonhallinnassa sekä tutkimusten tunnustama gluteeniyliherkkyys, josta saattaa kärsiä jopa 30 % amerikkalaisista. Keliakia on tunnetuin gluteenin aiheuttama sairaus, mutta ei-keliakiaan liittyviä sairauksia ja terveyshaittoja allergisista reaktioista autoimmuunisairauksiin on löydetty jo lähes 300.
Gluteeniton GFLCP-ruokavalio eli Gluten Free Low Carb Paleo, on yksi Yhdysvalloissa suosiota saavuttaneista gluteenittomista ruokavalioista ja amerikkalaisten ravintokäyttäytymiseen liittyvistä ilmiöistä. GFLCP-ruokavalio ei juurikaan eroa HFMPLC-ruokavaliosta (High Fat, Moderate Pretein, Low Carb), joka myös on osoittautunut tehokkaaksi painonhallintamenetelmäksi.

Gluteenittomassa ruokavaliossa vältetään gluteenia sisältäviä viljoja: vehnä, ruis ja ohra, sekä joskus myös kaura, koska kauratuotteet sisältävät usein jäämiä muista viljoista ja siten myös gluteenia. Laajemmin gluteeniton ruokavalio muistuttaa vähähiilihydraattista ruokavaliota.

 

Mihin tämä ilmiö perustuu?
Gluteeni on ollut viime vuosina paljon esillä etenkin sen jälkeen, kun tutkimukset osoittivat gluteeniyliherkkyyden olevan todellinen fyysinen vaiva. Tutkimuksissa gluteeni ja sen sisältämä gliadiini on liitetty noin 300 sairauteen tai gluteenin aiheuttamaan yliherkkyysreaktioon. 2013 FDA antoi Yhdysvalloissa tiukat määräykset gluteenittomina markkinoitaville tuotteille. Määräysten mukaan gluteenittomina markkinoitavissa tuotteissa saa olla gluteenia korkeintaan 20 osaa miljoonasta (ppm). Tämä palvelee noin 3 miljoonaa amerikkalaista, jotka sairastavat keliakiaa sekä useita miljoonia, jotka sairastavat jotain muuta gluteeniyliherkkyyden muotoa.
Keliakiaa sairastavalle gluteenin välttäminen on itsestään selvä asia. Nykyisin asiantuntijat tunnustavat yleisesti, että gluteeni aiheuttaa muitakin terveysongelmia kuin keliakiaa. Gluteeniyliherkkyys on yleinen diagnoosi ihmisillä, jotka saavat viljoista vatsanväänteitä, allergisia oireita, turvotusta, iho-oireita (mm. ihokeliakia) tai muita viljoihin liittyviä oireita, mutta eivät sairasta varsinaista keliakiaa.

 

Neurologi David Perlmutter on osoittanut kirjassaan ”Grain Brain”, että viljojen ja Alzheimerin tautiin sairastumisen välillä on vahva korrelaatio. Neuropaattinen keliakia muistuttaa oireiltaan MS-tautia, eikä siihen välttämättä kuulu keliakialle tyypillisiä suolistomuutoksia. MS-taudin oireita on myös hoidettu onnistuneesti gluteenittomalla keliakiaruokavaliolla. Vahvaa näyttöä on siitäkin, että viljojen välttäminen suojaa sydäntaudeilta, korkealta kolesterolilta, aikuistyypin diabetekselta ja syövältä. Nämä terveysväittämät perustuvat siihen, että viljat ja sokerit (hiilihydraatit) aiheuttavat tulehdusreaktion elimistössä sekä pahentavat jo syntynyttä inflammaatiota. Dr. Mercolan mukaan 75-80 % ihmisistä hyötyisi viljojen välttämisestä. Hän toteaa edelleen, että elimistölle välttämättömiä hiilihydraatteja saadaan riittävästi kasviksista ja vihanneksista. Sokerit ja viljat eli hiilihydraatit nostavat veren insuliinitasoja, mikä edesauttaa insuliiniresistenssin, metabolisen oireyhtymän ja aikuistyypin diabeteksen syntyä ja ylläpitää sydän- ja verisuonitaudeille altistavaa ”hiljaista tulehdusta”.

Mitä gluteeni on?
Gluteeni on vehnän, ohran ja rukiin sisältämien varastoproteiinien, gliadiinin ja gluteniinin muodostama aine, joka antaa leivonnassa taikinalle sitkon. Keliakiassa gluteenin sisältämä gliadiini aiheuttaa ohutsuolessa tulehdusreaktion. Gluteenittomia viljoja ovat mm. riisi, hirssi, tattari, kvinoa, maissi ja kaura.

image_pdfimage_print
Updated: 10/02/2017 — 09:10
Ruokasota © Sami Raja-Halli 2014 Frontier Theme