Välttämättömät ravintoaineet

Teollistuneissa maissa ruokaa on tarjolla enemmän kuin koskaan. Pikaruoka/välipala-kulttuurissa unohtuu usein se, että pelkästään mielihaluja tyydyttämällä ja vatsaa täyttämällä ei suoranaisesti ravitse elimistöään. Ravinto on paljon muutakin kuin energiaa ja ”vatsantäytettä”. Itse asiassa oikeanlainen ravinto on vahvasti sidoksissa terveyteen ja hyvinvointiin ja tiettyjen välttämättömien ravinteiden puttuminen ruokavaliosta johtaa vakaviin terveydellisiin ongelmiin.

Ravinnossa on suuri määrä orgaanisia ja epäorgaanisia aineita. Ravintoaineilla on jokin biokemiallinen tai rakenteellinen tehtävä elimistössä. Ruoasta saadaan myös aineita, jotka eivät ole ravintoaineita, mutta jotka voivat edistää terveyttä. Näihin kuuluu mm. suoliston hyvinvointia ylläpitävät probiootit.

Ravintoaineet jaetaan välttämättömiin, ei-välttämättömiin ja ehdollisesti välttämättömiin ravintoaineisiin. Aineen välttämättömyys voi vaihdella eri tilanteissa: esim. katabolisessa stressitilanteessa ei-välttämättömän aminohapon glutamiinin muodostus kudoksissa ei kata lisääntynyttä tarvetta, ja tällöin glutamiini on ehdollisesti välttämätön ravintoaine. Välttämättömille ravintoaineille tunnusmerkillistä ovat:

  • Aineen puuttuminen ruokavaliosta tai niukka saanti aiheuttaa puutosoireita ja johtaa lopulta kuolemaan.
  • Välttämättömän ravintoaineen tai esiasteen riittävä saanti ehkäisee puutokselle tunnusomaiset kasvuhäiriöt ja puutosoireet.
  • Välttämätöntä ravintoainetta tai sen esiastetta ei voi korvata muilla aineilla.
  • Mikäli ravintoaineen saanti on liian pientä, puutosoireet ja kasvuhäiriöt ovat verrannollisia saatuun ravintoaineen määrään.

Välttämätömiä ravintoaineita on joitakin kymmeniä. Elimistö tarvitsee välttämättömiä ravintoaineita toimiakseen normaalisti, mutta se ei pysty syntetisoimaan niitä tarpeeksi, ja siksi niitä on saatava ravinnosta. Elimistö hyödyntää välttämättömiä ravintoaineita kasvuun, kudosten uusiutumiseen ja lisääntymiseen sekä mm. solujen ja solukalvojen rakennusaineina, energian tuotantoon, hormonitasapainon ylläpitämiseen, solusignaalien välittämiseen ja immuunipuolustukseen. Välttämättömien ravinteiden puutostila johtaa aina vakaviin terveysongelmiin, joista tutuimmat ovat riisitauti, keripukki ja beriberi.

Välttämättömiin ravintoaineisiin kuuluu energiaravintoaineet: hiilihydraatit* , rasvat ja proteiinit, jotka tuottavat energiaa, sekä suojaravinteisiin kuuluvat vitamiinit ja kivennäisaineet, joita elimistö hyödyntää aineenvaihdunnassa, ravintojen imeytymisessä ja immuunipuolustuksessa.

* Hiilihydraatit katsotaan välttämättömiksi ravintoaineiksi joissakin luokitteluissa, vaikka maksa pystyy tuottamaan glukoosia lihasten ja aivojen energiatarpeeseen  glukoneogeneesissä.

Suojaravinteisiin luetaan vitamiinit ja kivennäisaineet. Vitamiineihin kuuluu 13 yhdistettä, joita on saatava ravinnosta, koska elimistö ei pysty syntetisoimaan niitä lainkaan tai riittävästi. Kivennäisaineet ovat maaperästä lähtöisin olevia alkuaineita, joita on myös saatava ravinnosta. Välttämättömiä kivennäisaineita on 11-12. Hivenaineiksi kutsutaan kivennäisaineita, joiden tarve on hyvin vähäinen. Vitamiinit ja kivennäisaineet toimivat kofaktoreina useissa tärkeissä aineenvaihdunnan tapahtumissa. Kalsium ja fosfori ovat lisäksi välttämättömiä luuston rakennusaineita.

Välttämättömät ravintoaineet:

Vesi Energianlähteet: hiilihydraatit, rasvat & proteiinit
Aminohapot Rasvahapot
Histidiini
Isoleusiini
Leusiini
Lysiini
Metioniini
Fenyylialaniini
Treoniini
Tryptofaani
Valiini
Linolihappo
Alfalinoleenihappo
Vitamiinit Kivennäisaineet
Askorbiinihappo (C-vitamiini)
A-vitamiini
D-vitamiini
E-vitamiini
K-vitamiini
Tiamiini
Riboflaviini
Niasiini
Pantoteenihappo
Biotiini
B6-vitamiini (pyridoksiini)
Folaatti
B12-vitamiini (kobalamiini)
Kalsium
Fosfori
Magnesium
Natrium
Kalium
Kloridi
Rauta
Sinkki
Kupari
Mangaani
Jodi
Seleeni
Molybdeeni
Kromi (mahdollisesti)
Boori (mahdollisesti)

University of California, Jeffrey A. Tice:Välttämättömät vitamiinit ja lisäravinteet

image_pdfimage_print
Updated: 01/04/2015 — 19:23
Ruokasota © Sami Raja-Halli 2014 Frontier Theme